Friday, January 23, 2009

PANDANG BELAKANG

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Pengenalan tentang blog ini yang saya namakan PANDANG BELAKANG, nama ini dipilih kerana kita sebenarnya perlu muhasabah diri dengan selalu memikirkan kembali apa sahaja perkara yang telah lalu, jadi apa yang ada di hadapan kita nanti akan lebih mudah kita hadapi dan jangkakan. Sejarah perlu dijadikan panduan untuk terus kita hadapi kehidupan mendatang dengan tidak mengulangi kesilapan-kesilapan lalu samada diri sendiri maupun orang lain, begitu juga kejayaan dan kemenangan yang dikecapi dalam hidup. Bagi orang-orang yang beriman harus diingat, tiap apa yang kita lakukan akan diperhatikan oleh Allah dan banyakkanlah bersyukur dengan limpah kurniaNya yang tidak terhingga.

Blog ini cuma sebagai tazkirah, memo buat diri sendiri serta apa-apa peristiwa yang berlaku juga yang dapat dikongsikan dengan pelayar web yang singgah tidak kira apasaja tajuk, serta topik samada agama, politik, sukan, perkembangan semasa dan pelbagai perkara yang berlaku di sekeliling kita kecuali perkara-perkara yang terlalu sensitif, berunsur lucah serta yang melampaui batas.

Di sini juga saya bersedia menerima teguran walaupun banyak orang sukar menerima, tidak faham teguran. Kadang-kadang teguran keras boleh menyedarkan kita, hati dan fikiran kita akan tersentak dan tersedar dari perbuatan yang kita lakukan berbanding teguran serta nasihat yang berulang kali. Di dalam Al-Quran cukup banyak ayat-ayat yang berupa ancaman keras pada orang-orang yang melampaui batas, Allah s.w.t. juga kadang-kadang menurunkan amaran keras berupa bala buat manusia supaya meneliti kembali segala perilaku mereka lalu kembali semula ke jalanNya.

Tapi budaya sentimental bangsa itu sendiri selalunya kalau nak tegur perlu beradap, berlapik, ampu sini-sana, puji melangit serta telah menjadi darah daging dan melekat menjadi budaya bangsa, akhirnya apa yang hendak disampaikan tidak dapat menepati sasaran. Kerana apa? apalagi kalau tidak orang yang perlu ditegur itu dah berada di awangan, kaki pun dah tak berpijak di bumi setelah dipuji-puja. Lidah selalu menyebut "Alhamdulillah" (Segala Puji-Pujian Hanya Milik Allah) tetapi milik Allah s.w.t. cuba dijadikan milik peribadi sendiri.

وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

maksud ayat Al-Quran: Surah Al-Baqarah ayat 42:

"Dan janganlah kamu adukkan yang haq dengan yang bathil dan janganlah kamu sembunyikan yang haq itu, sedangkan kamu mengetahuinya."

وَاتَّقُواْ يَوْماً لاَّ تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئاً وَلاَ يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلاَ يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ

maksud ayat Al-Quran: Surah Al-Baqarah ayat 48:

"Dan jagalah dirimu dari (azab) hari (kiamat, yang pada hari itu) sesaorang tidak dapat membela orang lain, walau sedikitpun, dan (begitu pula) tidak diterima syafa'at dan tebusan daripadanya, dan tidaklah mereka akan ditolong."

No comments:

Post a Comment